RUFAK

Inlägget är skrivet av Jan-Peter ”Snaja” Svennblad och Elin Sundell, 2021
Bild: Don Björkström och Snaja i en rallybil av märket Toyota Corolla

Höga hastigheter, specialbyggda rallybilar, isbanor, parklopp och mästerskap. Den västnyländska föreningen RUFAK engagerade bilentusiaster, etablerade rally lokalt och lockade en stor publik till Karis och västnyland redan på 50-talet.

Bilsporten och RUFAKs verksamhet tog plats i centrum och ute på landsbygden. I västnyland startade verksamheten på 50-talet, för att nå sitt klimax på 60- till 90-talet. Namn som Olgert Rusetsky, Artur Lagerström, Knut Berglund och Nils Juslin var personer som tidigt prövade på denna då, så udda sport. I början på 60-talet uppstod ett behov av och intresse för att bilda en lokal bilsportförening. Man hade tidigare funktionerat under AKs fana (Automobilförbundet). En kommitté tillsattes bestående av Elis From, Bror Mannström, Charles Lindholm, Sven Wessman och Nils Juslin. Nils kallad Nisse, som kom från Esbo, hade ”receptet” på hur man skulle gå till väga.

Bild 1: Självständighetsloppet 1964
Bild 2: 100-RALLY 1972

RUFAK, Raseborgs ungdomsföreningars automobilklubb, blev föreningens namn vid bildande mötet på Borgkila i Karis år 1964. Verksamheten skulle omfatta bland annat skolning, trafik, bilorientering, isbane- och rallytävlingar. RUFAKs storhetstid inföll mellan cirka 1964-1995. Medlemsantalet höll sig kring 150 medlemmar och i klubbtävlingar samlades ofta upp till 40 deltagarpar. Huvudevenemang blev Självständighetsloppet i bilorientering och det kända 100-RALLY som ofta avslutades med prisutdelning i Kila skola. Evenemanget fick FM-status. Flera stora, finska rallynamn har deltagit i i RUFAKs 100 – RALLY, bland annat har de flerfaldiga finska rallymästarna Ulf Grönholm och Sebastian Lindholm deltagit. Att Charles Lindholm, känd kartläsare, har verkat som co-driver åt Leo Kinnunen i Monte-Carlo rallyt bör även nämnas. Som föreläsare har RUFAK anlitat rally legenden Tom Trana från Sverige.

Bild 1: Fiat 850 på körbana under en klubbtävling i Åsenby 1972
Bild 2: Körbana med publik under en klubbtävling i Åsenby
1972

Bild 3: 100-RALLYs prisutdelning i Kila skola, 1972. Hans-Björn Ekman, Henry Wikholm och Snaja tar emot pris i RUFAKs klubbrockar

Mellan 60- till 90-talet arrangerades otaligt många tävlingar och evenemang med Karis i spetsen. Förr startade RUFAKs rallytävlingar oftast i Karis vid det gamla torget framför Karis stadshus och målet var vid skolan i Kila. Körbanorna sträcktes över ortsgränserna, till bland annat Fiskars, Karislojo, Sjösäng, Snappertuna, Svartå, Tenala och Virkby. För att delta behövde du en rallybil med en så kallad störtbåge och alla bilar som deltog besiktades av professionella på sisuområdet. En körbana bestod av avstängda vägar med 7-8 stycken så kallade snabbetapper. För att vinna skulle man uppnå den minsta totala körtiden av alla snabbetapper. En körbana var ungefär 100 kilometer lång och man sträva till ett deltagarantal på 100. Elitförare delades in i seniorer och juniorer, enligt poäng man samlat under olika race. Därtill fanns damförare som deltog i RUFAKs olika evenemang. Som mest deltog RUFAKs 20 egna par i 100-RALLY på 80-talet och medlemmars deltagande i olika rally och bilorienterings tävlingar kan räknas i 1000-tal. Motsvarande tävlingar som RUFAK arrangerade, ordnades i hela Finland. Föreningens medlemmar anlitades även flitigt i övriga föreningars arrangemang, för till exempel olika domaruppgifter till och med på FM nivå.

Bildbeskrivning: Snajas Renault då den köptes och som rallybil

De som deltog i evenemangen som tävlande satte ofta mycket tid och pengar i sin hobby. Snaja är en av dem som som under många års tid deltagit i RUFAKs evenemang, både i arrangerandet av evenemang och som förare. Han kan konstatera att till hobbyn hör väldigt mycket skruvande, och slutligen har han lagt flera timmar på att skruva än att köra eller arbeta under evenemang. En gång köpte han för en billig peng en bil som blivit påkörd av ett tåg, av vilken han skulle göra en rallybil av. Efter många timmars arbete kunde han delta i ett rally på Åland med sin nya rallybil av märket Renault. Han dock var tvungen att avbryta loppet på grund av att en cylinderpackning for, men efter det klarade bilen hela 16 rallylopp utan desto större insatser.

RUFAK arrangerade förutom de stora rallyloppen även andra evenemang, så som parklopp och isbanetävlingar. Isbanetävlingar arrangerades även många år på isen utanför Ingå småbåtshamn av RUFAK. Övningsbanor på Kjulböle träsk var mycket populära och där avgjordes ofta RUFAK-mästerskapen i isbana. Utställningar arrangerades också, till exempel 1977 besökte över 500 människor RUFAKs utställning med gamla veteranbilar. På plats fanns ett tjugotal bilar av olika modeller och årgångar, några motorcyklar och en moped. Den bil som drog till sig mest uppmärksamhet var en Ford av 1916 årsmodell. RUFAKs evenemang samlade genom sin varierande verksamhet publik i alla åldrar, både från Karis och långt annanstans ifrån. Folksamlingar kom för att se intressanta bilar och heja på de som tävlade. De hjälpte även gladeligen upp rallybilar som lyckats köra ur banan.

RUFAK verksam än idag som en registrerad förening och verkar under det nationella takförbundet för motorsport AKK. Föreningen har idag ett 40 tal medlemmar där en av dom grundande medlemmarna Sven Wessman är utnämnd som hedersmedlem. Verksamheten idag är främst att finnas till som hemmaförening för en handfull medlemmar som tävlar inom bilsporten. Ibland hjälper RUFAK även till vid andra föreningars tävlingar och evenemang. RUFAK har planer på att år 2024 återuppliva föreningens legendariska 100-RALLY – för att fira 60-års jubileum.

Bildbeskrivning: RUFAKs evenemang arrangerades även vintertid

,